Vårfåglar

Bättre en fågel i handen än tio i skogen.

Det ligger något i det... trotts att jag ofta undviker att ta i dessa opålitliga äckliga djur med konstiga sjuktomar som fågelinfluensa och salmonella.

Fåglar som bits som papegojor... blä! jag ryser... eller duvor... fredens symbol... visst de ser jätte oskyldiga ut när de skuttar runt å tigger av snälla människor som bara inte kan säga ifrån.. men egentligen är de bara ut efter en enda sak... attakera och döda mej smärtsamt!!! Jag skojjar inte duvor är onda varelser... fredssymboler my ass!


Fåglar som örnar och ormvråkar är... spännande... Dessa mäktiga ståtliga varelser som svävar bort utan ett enda bekymmer.. för en sekund kan man se på dem och glömma det faktum att de typ äter barn och kattungar... ormvråkar äter ormar... det skall de ha allt beröm för... hoppas de äter upp varenda ormjävel i hela världen... jag skulle vara vråken evigt tacksam!


Vissa fåglar är fina att titta på... men helst bara på avstånd.. som typ änder och ankor. Visst det är faktiskt mysigt när de kommer och nafsar en i tårna när man sitter å plaskar vid nån sjö... men mer än så blir fruktansvärt obehagligt!


Trotts min lilla fobi för fåglar och trotts att jag bara vill att vissa fåglar skall försvinna från denna planet ögona böj, så är det ändå något visst med fåglar asså... De är fina att titta på ibland och kanske klappa en liten fågelunge på huvudet är man väl inte rädd för... ett faktum finns att inse; oavsett hur obehagliga de kan vara så är de också mystiska och söta... Seriöst vad vore våren utan fågelkvitter?


Ja fåglar är underliga djur... kanske är det därför de är så skrämmande men ändå så förtrollande och farcinerande (nej jag vet inte hur man stavar). Man vill trotts allt inte vara utan dem... även om det inte känns så du de i samlad trupp går till atack mitt på stora torget på eftermiddagarna=/ Det största problemet med fåglar är att de gör som de vill... dressera en fågel e fan inte lätt asså! Typiskt va!? "Fri som en fågel" jo tack, skoja inte! De flyger iväg precis var och när de känner för det... ibland kommer de tillbaka, ibland inte. En fågel i bur är inte en riktig fågel.. fåglar flyger... Det är lite det som gör fågeln så spännande och speciell... men det är fett jävla irriterande om ni frågar mej!


Så åter till ordspråket... visst väntar väl även en fågelrädd människa som jag på att det skall komma någon skata å landa i näven på mej... men seriöst... det är inte så lätt att fånga en enda när man bor mitt i skogen!

                                                                                             *******

Ja jag vet den är gammal men jag är fett stolt över den;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0