Fett viktigt!

Gott folk! Nu har jag tröttnat på allt skitsnack om övervikt och hälsa och shit! Det senaste att skylla på är glassbilen! Den lilla klämmiga melodin dididididi dididididi didi didi didi är enligt någon sketen expert "tortyr" och så även orsaken till sveriges övervikt. Vad han är expert på vet jag inte men jag gissar att ämnet är klantiga uttalanden eller konsten att vara totalt hjärndöd. Det är väl för H-vete inte glassbilens fel att folk goffar i sej och växer ur kläderna det mina vänner får vi själva ta ansvar för! Glass är gott och vi alla vet att det inte är nyttigt så innan vi stoppar i oss den där smarriga saken bör vi kanske tänka efter... är det mitt fel om jag efter att ha slukat en drös med glassar som jag vet är onyttiga lägger på mig något kilo, eller är det sen lilla gulliga blå bilen med sin glatt klingande melodi som gjort mej smällfet? Man behöver inte varaexpert för att fatta att glassbilen är ganska oskyldig.

Man kunde även igår i aftonbladet läsa om hur "Din väninna är en hälsofara" eftersom att man tillsammans med sin väninna skall äta gott, fika, supa skallen av sig och mycket annat. Din väninna gör dej bl.a. fet, stressad och alkholiserad. Aftonbladet gav tips på hur man säger ifrån och man fick läsa en hjärtskärande historia (not) om en stackars stackars kvinna som gått upp en massa kilo och näst intill tvingats till att festa med sin väninna som hon nu efter att ha sagt upp kontakten med denne, beskyllde sin ohälsa och övervikt på.

I mitt liv har jag flera mycket goda vänner. Speciellt en brukar jag ibland skojja lite om att hon inte är nyttig att umgås med efter som hon är ständigt hungrig och kan äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram till skillnad från mej. (ja gumman det är dej jag pratar om ;)) Så ja man äter en hel del gott när man är med henne, vilket kanske inte är jättenyttigt MEN det är ju mitt val! Det är väl inte hennes fel. Jag njuter varje sekund jag umgås med henne och jag tar jättegärna en extra prommenad på kvällen för att kompencera för fikat vi tryckte i oss på dagen och jag kan faktiskt välja att knapra på några morötter som sällskap när hon knaprar pommes. Det är mitt val och jag skulle aldrig kunna drömma om att skylla någonting på henne. Jag fattar inte hur folk är funtade! Vännerna är det bästa vi har! Vi kan inte  behandla dem hur som helst! Vi kan inte beskylla dem för saker som är vårt eget ansvar, precis som vi inte kan beskylla glassbilen! Vi alla måste lära oss att sluta skylla ifrån oss och ansvara för våra egna liv!

Ett annat exempel ur mitt liv kan vara hur jag lade på mig lite efter att jag träffat min pojkvän. Självklart var det så mycket mysigare att ligga hemma på soffan och kramas och käka godis än att springa omkring i skogen och flåsa. MEN kramas var ordet, inte "han band fast mej i soffan, bände upp min käft med en pinne och tryckte ner alla godsaker i halsen på mig under dödshot". Nej jag åt själv upp godiset, även då jag vet att det inte är nyttigt och nu får jag självklart själv flåsa lite extra mycket i skogen för att bli av med de där kilona. Så enkelt är det. Jag älskar honom lika mycket ändå och han får jättegärna hänga med på en prommis i skogen även han, men skylla på honom skulle jag väl aldrig göra, inte och mena det i alla fall ;) 

Jag har varit överviktig hela min barndom och inte lite heller. Vem ska jag skylla på då? Mina föräldrar? Nu tycker jag att föräldrarna har det ansvaret för sina barn så visst. Men varför skulle jag? Hur mycket har inte jag lärt mej från det? Hur annorlunda kommer inte jag tänka när jag uppfostrar mina barn. Mina föräldrar är världens bästa och att jag var en liten fet unge är faktiskt lite deras fel men hey, vem bryr sej för sammtidig som de kanske var lite för snälla när det kom till kakfatet så stöttade de mej också otroligt i min viktnedgång. De tog sitt ansvar het enkelt!
Till alla föräldrar där ute vill jag därför säga ta ditt ansvar! För dej och dina barn! Det finns inget så hjärtskärande som när det kommer fram någon kund på jobbet och är helt förfärad över att det inte finns någon nutella, nu kommer ju barnen vägra äta frukost! Tro mej, din unge som du skämt bort och för fullt göder kommer att skrika och gråta och vägra äta frukost en dag, kanske två men sen är barnet så hungrig att den kommer garanterat stoppa i sej den där äggmackan istället. Och du, skyll inte på dataspelet för att barnet inte rör sig, det är du som låter ditt barn spela, det är ditt ansvar, inte samhällets, inte speltillverkaren och inte glassbilen! Och du, en till sak, ditt barn kommer förmodligen aldrig tacka dej för att du drog ut den skrikande odågan från sitt dataspel och ut i skogen på en familjeprommenad precis lika lite som han/hon kommer tacka dej för att du serverade äggmackor till frukost istället för nutella, men om du inte gör det kommer du få veta att om du gjort det så skulle barnen 10-15 år senare tackat dej alternativ beskyllt dej för sin nu svåra övervikt för kunde inte du ta ansvar för ditt barns fett så kommer ditt barn inte heller ansvara för sitt. Alla skyller ifrån sig men ingen går ner i vikt.

Nu vädjar jag till er alla. Sluta skylla ifrån er, det leder ingen vart! Kom ihåg att dina vänner, dina föräldrar, dina syskon, din flick/pojkvän, dina barn och alla runt omkring är de som verkligen får dej att må bra psykiskt! Fysiskt måste du ta ansvar för själv. Kasta aldrig ont över de som bryr sig om dej! Vad gäller aftonbladet som hjälpt oss att uppmärksamma allt man kan skylla på... köp inte tidningen! Köp tre äpplen för pengarna och ta en prommenad den tiden det skulle tagit att läsa. Ta ansvar för ditt eget fett!


Kommentarer
Postat av: Annika

riktigt bra inlägg! jag har väntat på en uppdatering bra länge nu :):)

2008-04-09 @ 19:16:17
URL: http://tuvisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0